Tallinna Tehnikaülikool (TalTech) on koos Eesti, Läti ja Leedu juhtivate telekomiettevõtetega käivitanud 36-kuulise projekti, mille eesmärk on tugevdada Euroopa digitaalseid ühendusi.
    • Jaga

Algatus keskendub tugeva 5G taristu rajamisele Via Baltica koridoris – olulisel transporditeel, mis ühendab kolme Balti riiki. Projekt on kooskõlas EL-i visiooniga targemast ja jätkusuutlikumast liikuvusest ning vastab kasvavale nõudlusele ja lubab kiiremat ning usaldusväärsemat teenust.
 
Kolme aasta jooksul paigaldatakse kuni kaheksa uut 5G tugijaama Eestis, Lätis rajatakse 27 tugijaama ja arendatakse 195 km ulatuses optilist taristut. Leedus ehitatakse 15 mastitorni ja 20 aktiivset võrgupunkti. Erilise tähelepanu all on ühtlane levi piiriületuskohtades.
 
Digitaalse taristu täiustamine aitab arendada nutikamaid, rohelisemaid ja tõhusamaid transpordisüsteeme ning parandab inimeste ja ettevõtete võimalusi suhelda ja andmeid vahetada. See kiirendab piirkondlikku digipööret, toetab innovatsiooni, majanduskasvu ja sotsiaalset sidusust ning loob kooskõlas EL-i eesmärgiga ühendatud ja konkurentsivõimelise Euroopa.
 
Katkematu 5G ühendus parandab Balti riikide ettevõtete ja asutuste piiriülest koostööd, kiirendades innovatsiooni ja tugevdades majandussidemeid. Tänu 5G-le on võimalik jagada reaalajas liiklusinfot, mis aitab vältida ummikuid ning suurendada liiklusohutust, pakkudes ka näiteks nutikaid liiklusmärke.
 
Justiits- ja digiminister Liisa Pakosta rõhutas, et autojuhtidel on palju võita Baltimaid ühendava põhimaantee stabiilselt väga heast 5G ühendusest. „Euroopa Liidu rahastuse toel ja meie tehnikaülikooli tarkusega saame pakkuda paremat kommunikeerimise võimalust, uuenduslikku liikluskorraldust ja kokkuvõttes keskkonnasõbralikumat ja kiiremat liikumist Eestist ülejäänud Euroopasse.“
 
Projekti koordinaator professor Muhammad Mahtab Alam Tallinna Tehnikaülikoolist kinnitas, et projekti 5G-BALTICS eesmärk on parandada 5G ühenduvust Via Baltica maanteevõrgustikus, mis kuulub Trans-Euroopa transpordivõrgustiku (TEN-T) koridori. Aktiivse ja passiivse 5G taristu rajamisega kõrvaldatakse tõhusalt katvuse puudujäägid, sealhulgas piiriületuspunktides, võimaldades katkestusteta 5G ühenduvust kogu TEN-T 663 km pikkusel lõigul. „See projekt ei ole ainult samm 5G arendamiseks täna, vaid on ka alus sellele, mis on tulevikus võimalik. Eesmärk on luua digitaalne taristu, mis suudab toetada järgmise põlvkonna turvalisi, ja usaldusväärseid nutika transpordivõrgu teenuseid. 5G-BALTICS on osa suuremast visioonist, mis valmistab meie piirkonna ette kiiresti arenevaks digitaalmaailmaks, kus tehnoloogia mitte ainult ei paranda igapäevaelu, vaid loob ka uusi võimalusi teaduse ja arendustegevuse, ettevõtluse ja avalike teenuste valdkonnas. Meie eesmärk on tagada, et Balti riigid ei oleks ainult juhtivad täna, vaid ka valmis võtma vastu tuleviku tehnoloogilisi väljakutseid,“ kinnitab TalTechi professor.
 
Konsortsiumi võtmetähtsusega partneri Eesti Lairiba Arenduse Sihtasutuse juhatuse liige Priit Soom kommenteeris, et kui seni on keskendutud peamiselt fiiberoptiliste sidevõrkude rajamisele ja kiurendile, siis nüüd lisandub sellele raadiosidemastide rajamine, millele mobiilsideoperaatorid paigaldavad vajalikud seadmed. „Usun, et projekti elluviimine võimaldab edaspidi osutada teenuseid, mis panustavad nii liiklusohutuse tõstmisesse kui ka avardavad inimeste töötegemise ja meelelahutuse võimalusi, olgu siis transpordivahendites või kodudes Via Baltica trassi lähistel.
 
Lisaks tehnikaülikoolile on konsortsiumi partneriteks Eesti Lairiba Arenduse Sihtasutus, Elisa, Tele2 ja Telia Eesti; TET ja Tele2 Läti ning Leedu riiklik taristuettevõte Via Lietuva ja operaatoritest Tele2 ja Telia. Projekti maht Eestis, Lätis ja Leedus on ligikaudu 16,5 miljonit eurot. Pool projekti rahastusest tuleb Euroopa Komisjonilt Euroopa Tervise ja Digitaalse Täitevasutuse (HADEA) kaudu, mis kuulub Connecting Europe Facility – Digital (CEF Digital) rahastamisprogrammi alla.
 

Sessi Popel

avalike suhete nõunik