Sündmusteenused

Sündmusteenus on otsene avalik teenus, mida mitu asutust osutab ühiselt, et inimene saaks täita kõik kohustused ja kasutada kõiki õigusi, mis talle tekivad ühe sündmuse või olukorra tõttu. Sündmusteenus koondab mitu sama sündmusega seotud kasutajale üheks teenuseks. Sündmusteenuste eesmärk on muuta avalike teenuste kasutamine inimese jaoks võimalikult lihtsaks ja mugavaks.

Eesti digiühiskonna ja Eesti 2035 arengukava on võtnud suunaks, et kodanikule ja ettevõttele langeva bürokraatia vähendamine on järgmine Eesti digiühiskonna arenguhüpe avalike teenuste pakkumisel. Avalikud teenused peavad kasutajate jaoks olema mugavad ning efektiivsed – neil juhtudel, kus teenuse osutamine on kasutaja poolt oodatud ning andmed teenuse osutamiseks olemas, tuleks igal võimalikult juhul initsieerida teenuse osutamine asutuse poolt.

Kodanike eludes toimuvad sündmused, kas plaanitud või ootamatud, hõlmavad enamus juhtudel sarnaseid avalikke teenuseid ning kasutajateekondi. Riigi väljakutse on muuta tõhusa asutuste ülese koostööga need teekonnad lihtsaks ja mugavaks. Inimesed ootavad head kasutajakogemust ning vähem bürokraatiat, erasektor on siin suunanäitajaks. Inimese jaoks ei ole vahet kohaliku omavalitsuse ja riigi teenustel, sündmusteenuste raames on tervikpilt nähtav riigiportaali eesti.ee kaudu.

Sündmusteenuste portfelli omanik, visiooni ja teekaardi hoidja on Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium ning  sündmusteenuseid võimaldava tehnoloogilise platvormi haldaja on Riigi Infosüsteemi Amet. Sündmusteenuseid luues liigutakse samm-sammult, arendatakse teenuse esmaversioon, mida täiendatakse vastavalt kasutajate tagasisidest lähtuvalt etapiviisiliselt edasi. Igal elusündmusteenusel on omanik (nt abiellumise sündmusteenuse omanik on Siseministeerium), kes koordineerib osapoolte (sh osateenuste omanike) tööd ja vastutab teenuse jätkusuutlikkuse eest.

Nii kodaniku kui ettevõtte vaates arendatakse aastaks 2025 välja 10 sündmusteenust.

Kodanike sündmusteenused

Kodanikele arendatakse välja n-ö nähtamatuid ning asutusteüleseid sündmuspõhiseid teenuseid, et muuta avalikud teenused kasutajale võimalikult lihtsaks ja tõhusaks.

Kodaniku puhul on elusündmused näiteks abiellumine, lahutamine, lapse saamine, juhtimisõiguse omamine, pensionile jäämine jms.

Eesmärk on pakkuda teenuseid kasutajale üheainsa sujuva teenusena, võimalusel ennetavalt ja maksimaalselt ühe klõpsuga. Näiteks abielu sündmusteenust kasutades saab inimene esitada digitaalse avalduse abiellumiseks ja nimevahetuse korral taotleda ka uued dokumendid (nt passi ja ID-kaardi). 

Valminud teenuseid täiendatakse järgnevate aastate jooksul.

Mees ja naine ristavad puutüve taustal käed.
Edasised sündmusteenuste projektid: 

  • pension
  • lahutus
  • muutumatu diagnoosiga lapse raviteekond
  • nimevahetus

Sündmusteenuste arendamise teekaart:

Roadmap for developing proactive services

Loe sündmusteenuste kohta ka Digiriigi blogis:

Abivahendi kasutaja tulevikuvaade eesti.ee riigiportaalis.-300x244.jpg

Abivahendi tõendid liiguvad digitaliseerimise poole

Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium ja Sotsiaalkindlustusamet tellisid analüüsi, et uurida abivahendi tõendi väljastamisprotsessi digitaliseerimise võimalusi.

Loe veel

Naine istub sülearvuti ees, käed klaviatuuril.

Sündmusteenuste ja proaktiivsete teenuste õigusruum. Kus oleme ning kuhu läheme?

Tänapäevase kiire eluga kaasneb inimestel soov kulutada riigiga suhtlemisele nii vähe aega kui võimalik. Sisuliselt tähendab see vajadust teha oma igapäevased asjaajamised ära mugavalt ja kiirelt.

Loe veel

Naine kõnnib metsas, väikelaps süles.

Soovitusi sündmusteenuste loomiseks lapse saamise infoteenuse loojalt

Eelmise aasta lõpus valmis üks esimestest sündmusteenustest — lapse saamise infoteenus. Teenus koondab lapse saamisega seotud olulise info riigi teenustest ja toetustest lapsevanemaks saajatele.

Loe veel

Ettevõtete sündmusteenused

Lisaks sellele, et avalikud teenused peavad olema võimalikult lihtsad ja mugavad kasutada tavainimestele, soovime riigi digiteenuste muuta sama lihtsaks ka Eesti ettevõtjatele. Kui teenuse osutamine on kasutaja poolt oodatud ja andmed teenuse osutamiseks olemas, tuleks igal võimalikul juhul initsieerida teenuse osutamine asutuse poolt.

Seotud viited:

Sündmusteenuste tutvustusvideod
ITAO YouTube'i kanalil, eesti ja inglise keeles

Teenuste korraldamise ja teabehalduse alused
Vabariigi valitsuse 25.5.2017 määrus nr 88

Avalike teenuste koosvõime loomine
ATKL meetme info MKMi kodulehel

Logod: Rahastanud Euroopa Liit (NextGenerationEU); Eesti tuleviku heaks
Nimetus Ametinimetus Üksus Telefon E-posti aadress

Viimati uuendatud 27.12.2024