Eesti digiühiskonna ja Eesti 2035 arengukava on võtnud suunaks, et eraisikutele ja ettevõttele langeva bürokraatia vähendamine on järgmine Eesti digiühiskonna arenguhüpe avalike teenuste pakkumisel. Avalikud teenused peavad kasutajate jaoks olema mugavad ning efektiivsed – neil juhtudel, kus teenuse osutamine on kasutaja poolt oodatud ning andmed teenuse osutamiseks olemas, tuleks igal võimalikult juhul initsieerida teenuse osutamine asutuse poolt.
Inimeste eludes toimuvad sündmused, kas plaanitud või ootamatud, hõlmavad enamus juhtudel sarnaseid avalikke teenuseid ning kasutajateekondi. Riigi väljakutse on muuta tõhusa asutuste ülese koostööga need teekonnad lihtsaks ja mugavaks. Inimesed ootavad head kasutajakogemust ning vähem bürokraatiat, erasektor on siin suunanäitajaks. Inimese jaoks ei ole vahet kohaliku omavalitsuse ja riigi teenustel, sündmusteenuste raames on tervikpilt nähtav riigiportaali eesti.ee kaudu.
Sündmusteenuste portfelli omanik, visiooni ja teekaardi hoidja eraisikute teenuste poolelt on Justiits- ja Digiministeerium ning sündmusteenuseid võimaldava tehnoloogilise platvormi haldaja on Riigi Infosüsteemi Amet. Sündmusteenuseid luues liigutakse samm-sammult, arendatakse teenuse esmaversioon, mida täiendatakse vastavalt kasutajate tagasisidest lähtuvalt etapiviisiliselt edasi. Igal elusündmusteenusel on omanik ja teenusejuht (nt abiellumise sündmusteenuse puhul on see Siseministeerium), kes koordineerib osapoolte (sh osateenuste omanike nt SMIT, PPA) tööd ja vastutab teenuse jätkusuutlikkuse eest.
Nii eraisiku kui ettevõtte vaates arendatakse 2025 aasta lõpuks välja 10 sündmusteenust erinevatel küpsustasemetel.
Eraisiku sündmusteenused
Inimestele arendatakse välja n-ö nähtamatuid ning asutusteüleseid sündmuspõhiseid teenuseid, et muuta avalikud teenused kasutajale võimalikult lihtsaks ja tõhusaks.
Eraisikute puhul on elusündmused näiteks abiellumine, lahutamine, lapse saamine, lähedase surm, pensionile jäämine jms.
Eesmärk on pakkuda teenuseid kasutajale üheainsa sujuva teenusena, võimalusel ennetavalt ja maksimaalselt ühe klõpsuga. Näiteks abielu sündmusteenust kasutades saab inimene esitada digitaalse avalduse abiellumiseks ja nimevahetuse korral taotleda ka uued dokumendid (nt passi ja ID-kaardi).
Valminud teenuseid täiendatakse järgnevate aastate jooksul.

Edasised sündmusteenuste projektid:
- nime muutmine
- vabatahtlikuks saamine
Tutvu lähemalt:
Elusündmusteenuste visioon ja strateegia 2030 (2025)
Sündmusteenuste mõju hindamise meetodi väljatöötamine ja valideerimine (2024)
Sündmusteenuste analüüsi lõppraport (2020)
Sündmusteenuste õigusliku analüüsi lõppraport (2022)
Kõik sündmusteenustega seotud analüüsid on leitavad meie pilvekeskkonnast
Sündmusteenuste arendamise teekaart:

Loe sündmusteenuste kohta ka Digiriigi blogis:
Uus digiteenus aitab Eestisse jõudnud välismaalasel kohaliku eluga kohaneda
Sisseränne on viimastel aastatel kiirelt kasvanud ning Eestisse jõuab üha rohkem eri keele- ja kultuuritaustaga inimesi. Uussisserändajatele ehk vähem kui 5 aastat Eestis elanud inimestele pakub riik mitmeid toetavaid teenuseid, mis lihtsustavad nende kohanemist kohaliku eluga.
Elusündmusteenuste visioon ja strateegia 2030
Aastaks 2030 on Eesti avalike teenuste pakkumine jõudnud uuele tasemele — sündmusteenused on muutunud riigi ja kodanike vahelise suhtluse uueks viisiks.
Sündmusteenuste ja proaktiivsete teenuste õigusruum. Kus oleme ning kuhu läheme?
Tänapäevase kiire eluga kaasneb inimestel soov kulutada riigiga suhtlemisele nii vähe aega kui võimalik. Sisuliselt tähendab see vajadust teha oma igapäevased asjaajamised ära mugavalt ja kiirelt.
Ettevõtete sündmusteenused
Lisaks sellele, et avalikud teenused peavad olema võimalikult lihtsad ja mugavad kasutada tavainimestele, soovime riigi digiteenuste muuta sama lihtsaks ka Eesti ettevõtjatele. Kui teenuse osutamine on kasutaja poolt oodatud ja andmed teenuse osutamiseks olemas, tuleks igal võimalikul juhul initsieerida teenuse osutamine asutuse poolt.
Seotud viited:
Sündmusteenuste tutvustusvideod
ITAO YouTube'i kanalil, eesti ja inglise keeles
Teenuste korraldamise ja teabehalduse alused
Vabariigi valitsuse 25.5.2017 määrus nr 88
Avalike teenuste koosvõime loomine
ATKL meetme info MKMi kodulehel

Kontaktid
Nimetus | Ametinimetus | Üksus | Telefon | E-posti aadress |
---|
Viimati uuendatud 16.05.2025